top of page
soul art space.JPG
한국화랑협회.png
kiaf seoul.png

Cyclicality of Life

2022, Charcoal and gesso on canvas 145.5 x 112 x 3 cm

Soul meets physicality. Soul and body experience the physical world, formulating ego, aligning with fate. Collective actions accumulate karma, and when time is up the body returns to the soil as promised. Based on karma, the soul rebirths into a new world, a different time zone. The shape and form of one’s life is often smooth, often complex. Experiencing polar opposites light and dark, full and empty, hot and cold, the soul matures. The formality of creating is an ode to the “heart sutra”: “Form is emptiness and the very emptiness is form”. This includes the use and non-usage of paint on canvas, the contrast of white and black, the usage of gesso which is the foundation of paintings, and charcoal, the basic material for mark-making. Each time of rebirth, the soul is born into a blank slate, a new beginning. Yet its fermentation is something beyond the physical world as is its concept of materiality and time; its maturation is made of the repetition of expansion and return—of resuscitation. In the endless plane where the soul matures it endures a cycle with a spectrum so cyclical that the beginning and end loses meaning and value. The six canvases within the series illustrate six lives. These six lives borrow thought from Samsara, “the cycle of conditioned existence and suffering”, and also to the six ways or realms of reincarnation. Yet the soul’s six renderings are not necessarily six different pathways, but six different views of the same world. Through the different world views, one single world is seen and a truth is realized. Form is emptiness and the very emptiness is form itself.

윤회 (輪廻) (육마도)

2022, Charcoal and gesso on canvas 145.5 x 112 x 3 cm

영혼이육체를만나고, 육체는인연을만나서, 다시흩어져반복하고, 업덕에의해사라지다 영혼이 세계를 만나 육체가 생긴다. 영혼과 육체는 색계(물질로 이루어진 세계)를 경험하면서 자아도, 인연도 만난 다. 삶을 이어가면서 업을 쌓고, 시간을 다해 육체가 약속대로 다시 흙으로 돌아가면서 영혼은 자신이 지은 업에 따 라 또 다른 세계, 새로운 차원에서 태어나게 된다. 삶의 형태는 때로는 순탄하고, 때로는 그렇지 않다. 그러한 양극을 경험하면서 영혼은 더 성숙해 진다. 성숙해지는 영혼은 매번 백지 상태로 태어나지만 시간과 물질세계를 넘어 확산 과 환원을 거듭하며 더욱 숙성한다. 페인트의 유무, 백색과 흑색의 대조, 칠해지지 않은 캔버스와 시작을 알리는 젯소(gesso)의 숨바꼭질 놀이는 색즉시 공 공즉시색을 의미한다. 물질이 곧 비었고 빈 것이 곧 물질이다. 분별심이 없는 지극한 숙성의 세계에서 색과 공의 경계가 또 어디 있을까마는 다만 거기 다다르지 못해 돌고 돌 뿐이다. 나의 그림 속에서 말이 6번 생을 반복한 것은 육도 윤회를 의미하는 것이지만, 다시 생각해보면 6번 생을 돌고 돈 영 혼의 길은 나눠져 있는 세계가 아닌 각기 다른 세계관이었을 뿐이다. 그리고 그 다른 세계관 속에서 하나의 세상을 보 며 본연의 깨달음을 찾는다. 물질이 곧 비었고 빈 것이 곧 물질이라. 그러나 모든 것이 색즉시공 공즉시색 하나로 돌 아간다면, 그 하나는 다시 어디로 돌아가는 것일까.

bottom of page